Jonas en de Walvis
Kunstenaar: | Nic (Nicolaas) Jonk (1928 - 1994) Meer informatie |
Straatnaam: | Tramstraat,, voor Paterskerk, hoek Tramstraat/Kanaalstraat |
Centrum | |
Materiaal: | Brons, Natuursteen blokken |
Jaar van plaatsing: | 1969 |
Omschrijving:
Gesigneerd en gedateerd: Nic Jonk 1967. Gegoten bij bronsgieterij Binder-Schmidt Haarlem. Jaar van plaatsing:1969 op 18 september plein bij de Bijenkorf. Jaar van herplaatsing: Mei 1975 bij Paterskerk. Opmerking: Andere exemplaren staan in Tilburg, Amsterdam-Osdorp, Heerlen, Bergen aan Zee en Steenwijk.
Wie de beeldentuin van Nic Jonk kent in het wijdse polderlandschap van Groot-schermer (Noor-Holland), is misschien minder gelukkig met de locatie van zijn beeld Jonas en de Walvis voor de ingang van de Paterskerk, waar het in een omgeving van stenen bestrating en weinig groen enigszins wegvalt. Op deze plaats lijkt de bijbelse themathiek van het beeld meer bepalend. Voor Nic Jonk heeft het werk echter een universelere betekenis. Het water, de aarde, de zon, de vrouw, de moeder en de walvis zijn voor hem oerelementen van het leven, symbolen die bij de oorsprong en de kracht van het leven en in al zijn bronzen beelden steeds weer terugkomen. In een spiraalbeweging worden Jonas en de walvis, qua vormen ingewikkeld met elkaar verstrengeld, in het water weergegeven. Opvallend zijn de ronde, volumineuze vormen, die met elkaar in evenwicht zijn en een beweeglijk contrast in licht- en schaduwpartijen laten zien. Al zijn bronzen beelden, gevormd in klei, een oermengsel van water en aarde, zijn heel nauwkeurig afgewerkt en voorzien van een bijzonder patina, waardoor het daglicht glanzend wordt weerspiegeld op de gladde giethuid. Nic Jonk heeft een duidelijke voorliefde voor een beperkt aantal thema;s uit de bijbel en mythologie die hij steeds opnieuw uitwerkt, met het streven ze telkens beter te verbeelden. Zo heeft hij het thema van Jonas en de Walvis acht keer uitgebeeld. Hij verzuchtte dan ook niet voor niets: 'de mooiste beelden drijven voorbi'j...'. Juist de steeds wisselende wolkenluchten zijn een directe inspiratiebron voor hem geweest. Maar de aantrekkelijkste beelden ontsnappen aan de greep van de kunstenaar, hetgeen voor hem de motivatie is geweest steeds weer opnieuw te beginnen.
Op de expositie Beelden in het Stadswandelpark in 1982 zijn drie beelden van Nic Jonk te zien. Bij die gelegenheid is zijn beeld Zwemster uit 1978 aan de gemeente aangeboden door de Stichting Vrienden van die Stadt Eindhoven. In zijn laatste levensjaren heeft Nic Jonk vooral olieverfschilderijen en aquarellen gemaakt met het vrouwelijk naakt als onderwerp, aangezien de fysieke arbeid van het beeldhouwen hem zwaar valt. Hier spreekt hij eenzelfde beeldtaal als in zijn driedemensionale bronzen beelden. Zijn werk wordt na zijn dood in 1994 permanent geëxposeerd in de beeldentuin te Groot-Schermer.
Plattegrond: