East Jesus County Revisited
Kunstenaar: | Jan Goossen |
Straatnaam: | Vijfkamplaan, bij ingang Ir. Ottenbad |
Woensel-Noord | |
Materiaal: | Betontegel, RVS |
Jaar van plaatsing: | 1974 |
Omschrijving:
Ongesigneerd
Na zijn opleiding aan de Rietveldacademie in Amsterdam vertrekt Jan Goossen in 1961-1962 naar Parijs. Contacten met Amerikaanse kunstenaars, eerst in Parijs en later via een tentoonstelling van onder meer Robert Rauschenberg en Jasper Johns in het Stedelijk Museum te Amsterdam,leiden tot zijn vertrek naar de Verenigde Staten in 1963 (waar hij ook al in zijn jeugd heeft gewoond). In deze jaren maakt de Amerikaan David Smith zijn eerste monumentale Cubi, beelden in serie, gebaserd op de cubus en de cylinder en uitgevoerd in roestvrij staal. Jan Goossen komt uiteindelijk in Californië terecht waar hij tot 1969 woont en werkt. Van meet af aan wordt hij aangetrokken door architecturale vormen in de beeldhouwkunst. Vanaf 1965 volgt hij dan ook in San Francisco een architectuuropleiding. In deze periode komt hij tot het inzicht dat de beeldhouwkunst recht heeft op een autonoom bestaan, los van de 'tyrannie'van de architectuur. Terug in Nederland onderzoekt hij in de jaren zevetig in abstract-geometrische beelden de fundamentele principes van de beeldhouwkunst. Het eerste beeld dat hier ontstaat is Éast Jesus County Revisited'uit 1971. het beeld is de weerslag van typisch Amerikaanse ervaringen, waarop ook de titel doelt. Het bijna vier meter hoge beeld bestaat uit een roestvrijstalen rechthoekige staander. Aan de bovenste zijkanten hangen vier kortere rechthoekige segmenten omlaag. Bij aanraking kunnen deze delen bewegen: voor Jan Goossen essentieel, maar voor de toeschouwer niet of nauwelijks waarneembaar. Het roestvrijstalen oppervlak van de geometrische vormen is in een regelmatig decoratiefstreeppatroon gepolijst. Van belang is de werking van het licht, niet zozeer om de weerspiegeling, maar vanwege het sterke licht-donker contrast.
East Jesus County Revisited is ontworpen in 1971 en uitgevoerd in 1974 (met medewerking van het Materiaalfonds). Het staat eerst in Emmen en vervolgens op een expositie in het Amstepark te Amsterdam (1975). In hetzelfd jaar wordt het beeld door de gemeente Eindhoven aangekocht en krijgt het een definitieve bestemming bij de ingang van het Ir. Ottenbad. Op uitnodiging van de gemeente ontwerpt Jan Goossen in 1982 het beeld Septum (In gesprek met de vorigen) ter gelegenheid van de expositie Beelden in het Stadswandelpark. Een zevenhoek, gevormd door aan elkaar gehangen u-vormige segmenten, omsluit een architectonische ruimte van een kleine drie meter hoog en circa vijf meter doorsnede. De constructie is gebaseerd op de elementaire verbinding leunen-steunen. Jan Goossen merkt hierover op: éen beeld dat een ruimte aangeeft zonder die af te sluiten'. Een beeld met archtectonische ambities (misschien wel de belangrijkste verworvenheid van de moderne sculptuur). Een ander monumentaal beeld in de openbare ruimte is het beeld bij de Maasbrug in Heusden, waar de kunstenaar in het nabij gelegen Herpt woont en werkt. Een karakteristieke open, architectonische constructie kenmerkt de fontein, die in 1994 geplaatst is.
Plattegrond: