Navigatie

Seed 13

Seed 13

Kunstenaar: Shinkichi Tajiri (1923 - 2009)
Straatnaam: De Zaale
  Technische Universiteit Eindhoven
Materiaal: Brons
Jaar van plaatsing: 1964

Omschrijving:

Als de Japanners in 1942 Pearl Harbor bombarderen, worden duizenden geëmigreerde Japanners in Amerika in interneringskampen geplaatst, ook de familie van Shinkichi Tajiri (1923). In 1943 wordt hij vrijwilliger bij een speciale militaire eenheid, die in 1944 in Napels landt. Als Tajiri gewond raakt, wordt hij tekenaar in kampen voor 'Displaced Persons'.

Terug in Chicago gaat hij studeren aan het Art Institute of Chicago en vertrekt in 1949 naar Parijs als de discriminatie van Japans-Amerikanen in Amerika hem te veel wordt. Tajiri studeert bij Zadkine en Fernand Léger, komt in contact met de Cobra-beweging en doet in 1949 mee aan hun eerste, geruchtmakende tentoonstelling in Amsterdam. Toch is Tajiri geen echte Cobra-kunstenaar. Zijn beelden komen minder spontaan tot stand en hij werkt minder vanuit het onderbewuste dan kunstenaars als Appel of Corneille.

In de jaren '50 maakt Tajiri metalen beelden (vaak van gevonden materiaal) van vleesetende planten en krijgers. Deze zijn echter geen lofzang op de oorlog, Tajiri heeft eerder de behoefte om zich te zuiveren van de gruwelen van het geweld. Maar hij is niet alleen beeldhouwer, hij werkt ook met film en fotografie. Zo wint hij de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië (1955) met een experimentele film over het gebruik van hasj.

In 1956 verhuist hij van Parijs naar Amsterdam, een jaar later trouwt hij met de kunstenares Ferdi. Door de geboorte van zijn twee dochters wordt Tajiri gefascineerd door de begrippen 'groei' en 'leven'. Als hij in 1962 Nederland vertegenwoordigt op de Biënnale in Venetië, toont hij zijn eerste 'Seed', waarna een aantal variaties volgen.

Met de zwangere zaadbollen op de hoge stengel combineert hij het mannelijke en het vrouwelijke in één beeld.

Erotiek en agressie komen vaak in zijn werk voor. Maar voor Tajiri is agressie niet alleen verbonden met leed, erotiek niet alleen verbonden met zinnelijk genot. Ze hebben beiden te maken met de natuurlijke drang van mensen om te overleven.

Voor meer informatie: Kunstcollectie TU/e

Plattegrond: