Zonder titel
Kunstenaar: | Peter Herman van de Locht (1946) Meer informatie |
Straatnaam: | Rachelsmolen |
Woensel-Zuid | |
Materiaal: | Graniet, Hardsteen |
Jaar van plaatsing: | 1986 |
Omschrijving:
Ter gelegenheid van de nieuwbouw van Fontys Hogescholen Eindhoven aan de Rachelsmolen, is in het kader van de 1%- regeling een budget beschikbaar voor ontwerp en inrichting van het plein voor de hoofdingang. Via bemiddeling van de Stichting Kunst en Bedrijf wordt de opdracht verleend aan omgevingsvormgeefster Karin Daan en beeldhouwer Peter van Locht. In eerste instantie wordt de ingang van het gebouw gemarkeerd door een zware zuil. De wijze waarop dit beeld van Peter van locht is opgenomen in het ontwerp van Karin Daan is het beste waar te nemen vanuit een hoger gelegen standpunt, bijvoorbeeld vanaf de eerste verdieping van het schoolgebouw. Hier is goed te zien hoe voetgangers via een looproute diagonaal over het schoolplein geleid worden naar een halfronde cirkel voor de ingang van het gebouw. De halfronde cirkel is vormgegeven door een bestrating van hardsteen en graniet. De circa 100m2 rode Colombo-graniet is in rechthoekige vlakken van verschillende afmetingen regelmatig verdeeld over de halve cirkel. Hetzelfde rode graniet keert terug in het beeld, dat even iets buiten het midden van de cirkel is geplaatst. De halve cirkel vormt als het ware de sokkel van het beeld; tegelijk zorgt het voor een verbinding tussen de beide ruimtelijke elementen beeld en gebouw. De rechthoekige vormen weerspiegelen de geometrie van de gevels. De kleurstelling rood-blauw is een bewuste aanpassing aan die van de architectuur. Peter van Locht laat zijn beelden in nauwe samenhang met de omgeving ontstaan en tracht een spanningsveld tussen beide te creëren Tegelijk streeft hij naar evenwicht en harmonie, in relatie met de omgeving, maar ook binnen het beeld zelf. Juiste maat en verhouding tot in de kleinste details zijn bepalend voor het bereiken hiervan. De sculptuur bestaat uit acht delen rode Colombo-graniet. Uitgaande van een eenvoudige basisvorm zijn de gladgepolijste blokken graniet op elkaar gestapeld tot een verticaal teken. In contrast met de strakke geometrie van de architectuur hebben de blokken afgeronde hoeken. Zij zijn verschillend van hoogte en in het vierde blok ontstaat een verdikking. Hier ontwikkelt de omtrek van het beeld zich tot een cirkel. Vier dunne, ronde schijven van graniet lijken de zuilen af te dekken. Hierdoor ontstaat een bijna organisch vloeiende silhouetlijn met aan de bovenkant regelmatige uitstulpingen. Evenwicht en harmonie bepalen de maten en proporties van Van der Locht's beelden, maar ook het aantal elementen, hun grootte, de plaatsing van gaten en inkepingen, de plaats van verdikking of terugwijken. Gefascineerd door en overtuigd van de diepgaande invloed van de juiste maatverhouding en proportieleer heeft Peter van Locht hierover in de loop van de jaren oude tractaten en leerboeken bestudeerd. Zijn beelden zijn nadrukkelijk aanwezig en stralen rust en vertrouwen uit. Je kunt er niet omheen. Ook dit beeld is een baken en teken van bezinning op de weg van de vele studenten de dagelijks gehaast het gebouw in en uitgaan. Petr van Locht studeerde in de jaren zestig in Duitsland aan de Werkkunstschule in Krefeld en in Wuppertal. In 1969 studeerde hij aan het Instituut voor Sonologie te Utrecht. In deze stad is hij sinds 1974 verbonden als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten. Ook in Arnhem is hij aan de Academie voor Beeldende Kunsten een aantal jaren docent ruimtelijke en plastische vormgeving geweest. Op diverse plaatsen in Nederland en Duitsland bevindt zich werk van Peter van Locht in de openbare ruimte.
Plattegrond: