Navigatie

Een symbiose

Een symbiose

Kunstenaar: Hans van Eerd
Straatnaam: De Wielen, eerste verdieping Werktuigbouwkunde W-hoog
  Technische Universiteit Eindhoven
Materiaal: Brons, Gelakt, MDF
Jaar van plaatsing: 2001

Omschrijving:

Als kind boetseert Hans van Eerd met marsepein -zijn vader was bakker- en bij de verkenners maakt hij uit hout gesneden totempalen en medailles. Van Eerd volgt de avondopleiding beeldhouwen aan de Academie voor Industriële Vormgeving Eindhoven, de Akademie voor Beeldende Vorming in Tilburg (afgestudeerd in 1972) en daarna de Jan van Eyk Academie in Maastricht. Naast het maken van eigen werk en opdrachten, geeft hij jarenlang les.

In het begin maakt Van Eerd bronzen beelden, daarna volgen abstracte vormen, gebaseerd op de verzameling schedels en botten die hij als kind al uit de volière thuis verzamelt. Eind jaren '70 stapt hij over op boetseren, later maakt hij kleine beeldjes van plaatstaal. "Die figuurtjes waren te succesvol" zegt Van Eerd, "het werd een trucje. Daarom ben ik er na twee jaar mee gestopt".

Vanaf de jaren '80 werkt hij veel aan het thema 'Reizen in tijd en ruimte', verwijzend naar de Egyptische, Etruskische of klassieke mythologie. Het zijn vaak wezens met insectachtige dunne poten, een vogelachtige kop en een mensachtig lijf, gemaakt van natuurlijke materialen van hout, papier of leer. De formaten wisselen van klein formaat tot monumentaal.

In 1999 stopt Van Eerd als docent aan de Kunstacademie. Van Eerd: "Ik kreeg steeds meer managementstaken en ik zag alleen nog maar hoofden en gesticulerende handen. Die heb ik in nieuwe beelden verwerkt. De hoofden rusten op tafels; oren hebben ze niet, ze horen alleen zichzelf."

De trap in het beeld 'Symbiose' verbeeldt de twee werelden die bij BMT samenkomen: de technische wetenschap van de TU/e en geneeskunde- en gezondheidswetenschappen van de Universiteit Maastricht. Vanuit die symbiose ontwikkelt BMT nieuwe oplossingen voor problemen in het menselijk lichaam. De zeven treden vertegenwoordigen de afdelingen van BMT, twee van Maastricht en vijf van Eindhoven. De moleculen, de bolletjes op de rechter trap, symboliseren de technologie van biomoleculaire engineering, waar BMT zich vooral op richt.

In Eindhoven staan nog enkele beelden van Van Eerd, zoals het Hercules Monument op Welschap en het monument voor Amnesty International op het Wilhelminaplein. Hij is ook betrokken bij de oprichting van kunstenaarswerkplaats Beeldenstorm, dat al een aantal jaren op het TU/e terrein is gevestigd.

Voor meer informatie: Kunstcollectie TU/e

Plattegrond: